måndag 23 juli 2007

Congotronics och Malmö


Jag vill minnas en helg jag spenderade i Malmö för lite drygt ett år sedan. Jag hade precis innan avfärd hämtat ut ett paket med två CD-skivor jag tidigare beställt. Jag hade lite bråttom så jag tog paketet och begav mig till busstationen för avfärd.

Anledningen till mitt besök i Malmö var en 30 års fest. Festen var lyckad och en helg värd att minnas. Det jag minns mest från helgen är dock att det var vid den här tidpunkten jag upptäckte Congotronics. Det var nämligen två Congotronics CDs i det paket jag hade hämtat ut i Göteborg. Hela den helgen kom att präglas av denna mystiska musik från Kinshasas förorter. Stridsvilan innan festen, förfesten, och även baksmällan dominerades av denna kakafoni av ljud och elektronik. Congotronics blev soundtrack åt ännu en helg i festens tecken i Malmö.

Congotronics är ett projekt som består av en serie skivor utgivna på belgiskt skivbolag. En eldsjäl från detta land upptäckte att det i Kinshasa dansades och festades till annan musik än den världsberömda afrikanska rumban - soukous. Denna musik var istället traditionell dansmusik som elektrifierats och förstärkt genom trasiga högtalare. Likembés (tumpianon), handgjorda mikrofoner och trummor gjorda av bildelar bidrar till att skapa ett oväsen som är oemotståndligt. En sorts elektronisk punk från Centralafrika. Musik som både är framtid och dåtid.

Konono No1 - Congotronics
Congotronics 2 - Buzz'n'rumble from the Urb'n'jungle

1 kommentar:

Anonym sa...

skicka - snälla!!! /the pirate of the mälaren