fredag 7 november 2008

Att skaka hand

Ta seden dit man kommer...

Att ett handslag, eller egentligen avsaknaden av ett sådant, kan få så många känslor i svall är väldigt intressant. Ute i stugor och lägenheter i detta land knyts nävar över det faktum att två kvinnor avstått från att ta en man i handen. Det är tydligen i mångas ögon en provocerande handling att avstå från handskak. Så gör man inte i Sverige! Här tar vi minsann i hand och passar det inte får man återvända hem!

"Hem" i detta fall tycks vara Iran. Även för de som inte kommer därifrån. Alternativt får man flytta till en liten jordhåla, som den alltmer märklige Hamilton föreslog.

Vi har en väldigt infantil diskussion kring ämnet islam här i Sverige. Tyvärr kommer inte Halal-TV förändra detta. Men vad kan höja nivån på diskussionerna när folk inte vill förstå? När avsaknaden av ett handslag och en bit tyg över huvudet får folk att blint yra om att: Detta hör inte hemma här! Åk hem om ni vill leva så! Hur ska vi kunna ha en seriös diskussion om islam med dessa förutsättningar?

Jag kräver verkligen inte att folk ska älska islam. Däremot kräver jag att folk får leva som de vill förutsatt de följer svensk lag. Mig veterligen står det inte i någon lagtext att det är förbjudet att avstå från handskak...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag rådade zappa in på Debatt och hörde inslaget med Hamilton. Förundrades över hans ältande om Respekt och Gemensam värdegrund, och Gemenskap man frivilligt håller sig utanför jada jada.

Om man inte VILL vara med på vissa premisser? Och hört talas om att saker ska gå åt två håll? Hans respekt för dem då? Om de inte vill att man tar på dem eller ta i hand, ska inte de få välja det?

Lite skillnad på att vilja ha sharia i Sverige eller vilja få könsstympa sina döttrar, och att välja bort handslag. Get a life...

Häpnade och blev ledsen. Ska detta vara mina landsmän? Killen från Unga muslimer och hon med märkligt flygiga håret var ju vettiga och sympatiska, de skulle jag gärna höra mer av däremot.

Vajl, ingift i debatten så att säga.

Ibrahim sa...

Jag har bott här hela mitt liv och har inte förstått denna "gemensamma värdegrund"...

Alternativet till att som svensk inte vilja "delta" i den Hamiltonska gemenskapen tycks vara att åka hem till Iran...Ställer man således inte upp på den norm som finns här får man dra...

Anonym sa...

Visst är ett handslag bara en hälsningsfras? Det finns många olika hälsningsfraser som människor har använt genom tiderna, så vem är carl hamilton som kräver att de två kvinnorna ska skaka hand "för så gör man i sverige" Annars får man minnsan flytta till en liten jordhåla. Vadå, står det i lagen eller kanske i hans religion eller?
Sist jag kollade i Gamla Testamentet som förövrigt profeten Muhammed trodde på stod det:

3 Mos 19:34, Invandraren som bor hos er skall ni behandla som en infödd. Du skall älska honom som dig själv, ni var ju själva invandrare i Egypten. Jag är Herren, er Gud.

Och att han antar att de var iranier var lustigt, då jag själv är en (troende muslimsk azerier från iran) uppskattar jag att MAJORITETEN av de iranier som lever i sverige idag är icke troende muslimer. förresten så påstod han ju att han inte blev så upprörd pga det här med hälsningsfrasen utan den osagda rasismen som han "upplevde", lol..

Ibrahim sa...

elmaco: Ja den där kommentaren han sa om att han uppfattade det som att han blev anklagad för att vara rasist är märklig. Han försöker vända situationen så att det ska framstå som att han blev "utsatt" för något, när det i själva verket var han som förolämpade med sina klumpiga kommentarer.

Det som skrämmer mest är dock att så många verkar tycka han gjorde rätt och att muslimer ska "minsann inte komma hit och diktera villkoren". Jag har inte märkt att det går omkring en massa muslimer i Sverige och prackar på folk sin tro. Muslimer håller en ganska så låg profil i samhällsdebatten även om det talas en del OM muslimer.