lördag 22 november 2008

Vinter


Vaknade upp ovanligt tidigt imorse. Det var kallt i mitt sovrum så jag tittade misstänksamt ut genom de halvt öppnade persiennerna. Snö! Jag förpassade mig genast till min kaffekokare, inhandlad för 199 kr,och bryggde den första koppen kaffe. Fokus flyttades sen till min musikanläggning och där valde jag det som kommer bli helgens soundtrack - tysk krautrock och progressiv funk från Benin och Nigeria.

Krautrock är något som intresserat mig under hösten. Tyska grupper som Can och NEU! har varvats med Les Volcans De la Capital från Benin och den ständigt återkommande saxofonisten Albert Ayler (som får symbolisera en sorts husgud hos mig).

Jag har aldrig besökt Tyskland men känner att en resa till Berlin eller Hamburg kommer allt närmare.

5 kommentarer:

Birdseed sa...

Jag som hade hoppats på lite Krautrock från Benin. :(

Ibrahim sa...

Det finns dock lite skön psykedelisk musik från Västafrika. Blo från Nigeria t.ex. :-)

Birdseed sa...

Men absolut. Det är så lätt att tro att västafrikansk musik bara är afro-pop av olika slag, folkmusik och funk, men det finns hur mycket annat som helst. Country, bredbent metal, you name it.

Favoritblogg på området: With Comb & Razor.

Anonym sa...

Du får de värsta som finns, en kall morgon, att låta uthärdlig, tillochmed trevlig faktiskt! Har varken lyssnat på Can eller NEU. Kul med nåt nytt att upptäcka…

Ibrahim sa...

Det är spännande musik. Intressant sound. Ett tyskt sound :-)