måndag 15 februari 2010

Les Sapeurs

I Kongo (Brazzaville) finns en grupp män som kallar sig Les Sapeurs, vilket kommer från akronymen SAPE (Société des Ambianceurs et Persons Élégants). De är extremt välklädda och eleganta samt hyllar ett gentlemanna ideal som för tankarna till den engelska dandyn. I den kongolesiska kontexten bryter de av med sin klädstil men de har också sin givna roll där.

Daniele Tamagni kom förra året ut med en bok om fenomenet. Boken heter Gentlemen of Bacongo och förrutom en massa fantastiska bilder så gers en bakgrund till Les Sapeurs.



Fotografen Héctor Mediavilla har även han fotograferat Les Sapeurs för en utställning. Några av fotografierna kan man se här.

3 kommentarer:

Gi-Gi sa...

thank you Ibou, it took me back some 30 years ago when i used to play with some Congolese photos and jewelry made from ivory...my mum´s best friend at University was from Congo

Unknown sa...

Här har det blivit fart. Jag fick boken i födelsedagspresent i höstas och den är fylld av fantastiska bilder. Såg nedan om Wu-dokumentären och blev nog lika sugen som du. Jag antar att du sett den här:

http://www.imdb.com/title/tt0800181/

För övrigt har jag startat en blogg jag med, där jag började med att lägga ut text om OM-supportrar i Paris jag la upp här någon gång:

http://grafomanen.wordpress.com/

Ibrahim sa...

Rock the Bells är en riktigt bra dokumentär. Hoppas den nya dokumentären kan komma upp i samma nivå.

Kul att du bloggar. Kommer mycket väl ihåg ditt inlägg om OM-supportrar i Paris. Ska kolla in din blogg!