fredag 2 juli 2010

The Purple One



En av mina absoluta favoritartister, kanske den störste, lirar på Roskilde i helgen. Andres Lokko uppmärksammar detta i en krönika i SvD.

Lokko nämner i krönikan att Prince konserter i Sverige 1987 och 1988 tillhör hans bästa konsertupplevelser och jag håller med - jag var också där. 1987 lirade han på Hovet och året efter i Globen. Det var fantastiska konsertupplevelser och inget har kunnat toppa det enligt mig. Jag var 14 år 1987 och var då ett fanatiskt Prince-fan.

Min första kontakt med Prince musik, och som för många andra svenskar, var 1984 genom filmen Purple Rain och dess soundtrack. Jag tycker fortfarande skivan är fantastisk, låtarna Darling Nikki och When Doves Cry är två Prince-favoriter, men hans skivkarriär innehåller så mycket mer fantastisk musik än enbart denna milstolpe. Personligen håller jag Dirty Mind, Controversy och 1999 som minst lika bra som Purple Rain. För att inte tala om Parade, Sign 'O' the Times och The Black Album...

Inga kommentarer: