lördag 1 januari 2011

Injuns - Here dey come

Inleder året starkt med lite "Mardi Gras indianer". Wild Magnolias och Wild Tchoupitoulas från New Orleans. Är man nere med New Orleans, soul och funk bör man kolla in de här banden. Ska jag ge mig själv något löfte för i år så är det att försöka återbesöka Nawlins - The Big Easy. Jag var där 1996, dvs innan stormen Katrina. Jag vet inte hur mycket av staden som förstördes och vad som har byggts upp men förhoppningsvis finns något av vibben kvar.

 Mardi Gras indianerna är en afro-amerikansk karnevalstradition med rötter tillbaka till 1800-talet. Jag har sett dessa "indianer" dansa inför Mardi Gras och det är en mycket spännande upplevelse. Wild Magnolias och Wild Tchoupitoulas är två av dessa "karnevalsgäng" som har gett ut skivor där deras gamla sånger kompas av soul och funk-musiker från New Orleans.


Deras klassiska album släpptes på 1970-talet och jag vet inte om dessa band finns eller turnerar fortfarande men de gamla låtarna håller än och det svänger grymt. 

Injuns - here dey come!

Inga kommentarer: