onsdag 10 augusti 2011

Duggregn

Efter tre veckors semester har jag återigen knäppt skjortan och tagit plats vid mitt skrivbord. Jag är åter i tjänst. När jag under måndagens morgon väntade på en spårvagn som skulle ta mig till min arbetsplats började det regna. Det kändes symboliskt. Slut på sol och semester.

Måndagen avslutades med att Hammarby förlorade, återigen, på hemmaplan. Jättarna i Ljungskile blev för svåra. Efter matchen samlades ett hundratal fans utanför spelaringången på Söderstadion. Jag vet inte vad de ville men de lär enligt uppgift ha varit upprörda. Igår läste jag om att Hammarby Fotboll, på sin hemsida, gått ut med en ursäkt för sin insats. Det är mycket märkligt. En ursäkt! Ljungskile må vara ett litet samhälle en bit ifrån Göteborg, men laget har vid några tillfällen visat sig vara ett bättre lag än Hammarby. Storlags-kostymen sitter dåligt just nu. Är det på grund av den hotfulla stämningen (inte första gången) utanför Söderstadion som fått Hammarby Fotboll att skriva att de skäms? Jag vet inte. Märkligt är det och jag kan inte komma på någon annan gång en idrottsförening bett om ursäkt för att de förlorat mot ett bättre lag.

Det ser ut som om Bajen kommer få kämpa för att hålla sig kvar i Superettan. Mina vänner som håller på Gais varnar för spel i div 1. De vet vad de talar om. De har varit där själva. Nu ligger Gais fyra i Allsvenskan, spelar Göteborgs bästa fotboll och minnena från Superettan och div 1 är just minnen. När jag flyttade ner till Göteborg hade Gais precis lyckats ta sig upp från div 1 och skulle börja lira i Superettan. Bajen slogs om topp-fyra placeringar. Nu är det i stort sett tvärtom. Det svänger snabbt.



Inga kommentarer: